Rabu, 16 November 2011

SAKIT PERUT LEPAS MAKAN DAGING??? INI PETUANYA.

Siapa sangka pokok yang terbiar disekeliling halaman rumah kita (rumah kampunglah rasa kat bandar tak ade kot..) sebenarnya memberi manfaat kepada kita. Mesti korang tertanya-tanya pokok apa kan?? Pokok semalu ke? Pokok lalang ke?? Lalang tu kategori pokok gak ker??? Agak-agaklah korang ni.

Cuba teka pokok apa yang bunganya warna ungu? Hehehe teka-teki la pulak. Jawablah ti dapat hadiah. Fikir la cepat takkan tak nak hadiah kot. Hehehe... Lalala....

Dapat teka tak??? Lalala.....

Lambatlah korang ni teka... Jeng jeng jeng....


Inilah dia pokok senduduk atau nama saintifiknya Melastoma Malabathricum L. Sapa yang teka dengan betol ini hadiahnya  satu tepukan gemuruh untuk anda. TAHNIAH & SYABAS!!!

Apa yang pokok senduduk ni boleh buat eks?? Satu lagi soalan, ni bukan teka-teki yer.. Dikalangan korang ada tak yang sakit perut bila makan daging? Mesti ada kan. Hehehe aku tanya aku yang jawab.

Korang tahu tak pokok senduduk ni mampu menghilangkan sakit perut lepas makan daging. Caranya korang ambil beberapa helai daun senduduk kemudian korang hiris kecik-kecik daun tadi dan masukkan ke dalam masakan korang tu. Insyaallah korang dapat makan daging tu dengang senang hati tanpa ulang alik ke jamban lagi. Opss hehehe... Korang cubalah baru tahu hasilnya.

Banyak lagi faedah pokok senduduk ni. Baca satu-satu kat bawah k...
*Bagi pompuan yang ada keputihan tu korang keringkan daun senduduk dan direbus bersama dengan halia, sedikit gula biarkan suam dan minumlah airnya. Sedap tak sedap nanti korang bagitau CN yer. 

*Menghilangkan bintik-bintik cacar korang ambilkan akar senduduk giling bersama daunnya, kemudian tampalkan pada cacar atau parut cacar ianya akan beransur-ansur hilang. Insyaallah..

*Melegakan luka korang ambilkan buah senduduk yang masak picit atau perah airnya sapukan pada bahagian luka, darah akan segera berhenti dan luka akan segera pulih. Tapi CN suka tumbuk daun campur bunga dengan buahnya pastu letak kat luka. Alhamdulillah jap jer sembuh.

*Yang Ada Buasir korang rebuskan akar, daun dan batang senduduk dan minum airnya. Ia menjadi penawar kepada buasir


*Melegakan Sakit Gigi korang kena rebus daun batang dan akar senduduk biarkan suam . Gunakan untuk berkumur. InsyaAllah sakit gigi akan reda.

Banyakkan lagi lah kegunaannya pokok senduduk ni. Dari akar sampai ke buah ada penawarnya tersendiri. Nasihat CN lepas ni korang jangan tebang sesuka hati pokok senduduk kat laman korang. Memang semak tapi yang semak tu lah penawar mujarab Allah bagi kat kita.

Korang praktis la ye petua CN kasi ni.

Terima kasih sudi meluangkan masa bersama 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan